Ocenianie kształtujące

Ocenianie kształtujące to system polegający na wzajemnym oddziaływaniu nauczyciela i ucznia oraz świadomości procesu nauczania – uczenia się.

Nauczyciel stosujący ocenianie kształtujące:

  • przedstawia uczniom cele lekcji w języku zrozumiałym dla nich (np. „Dziś będziemy uczyć się, w jaki sposób bezpiecznie poruszać się po drogach.”),
  • ustala kryteria oceny – mówi, na co będzie zwracał uwagę (np. „Będę zwracać uwagę na to, czy potraficie napisać opowiadanie zgodnie z poznanymi wytycznymi.”),
  • stosuje informację zwrotną, która pomaga uczniowi się rozwijać i poprawiać wyniki,
  • formułuje pytania kluczowe, które angażują uczniów i pobudzają do myślenia (np. „Dlaczego warto być uczciwym człowiekiem?”),
  • wprowadza samoocenę i ocenę koleżeńską opartą o kryteria (NaCoBeZU).

Przykładowe informacje zwrotne:

Metodniki i narzędzia pracy

W szkołach, w których stosuje się ocenianie kształtujące, korzysta się z tzw. metodników. Pomagają one uporządkować proces nauki.

  • Zasada niezgłaszania się – nauczyciel losuje patyczki z imionami uczniów, co zapewnia różnorodność odpowiedzi.
  • „Światła” – kartki w trzech kolorach:
    • Zielony – daję sobie radę,
    • Żółty – mam pewne wątpliwości,
    • Czerwony – nic nie rozumiem, potrzebuję pomocy.
  • Karteczki A, B, C, D – umożliwiają odpowiedź wszystkim uczniom jednocześnie na pytanie zamknięte, co daje natychmiastowy wgląd w poziom zrozumienia materiału.

W naszej szkole wdrażamy ocenianie kształtujące już od pierwszej klasy. Pomaga ono uczniom przezwyciężać nieśmiałość, zadawać pytania i przede wszystkim – rozumieć, co mają zrobić, by osiągnąć sukces w nauce.