STEM, czyli patykiem po wodzie jest projektem dwustronnym pomiędzy Prywatną Szkołą Podstawową z Oddziałami Dwujęzycznymi DUAL w Mikołowie, a IES Bañaderos-Cipriano Acosta w Arucas w Hiszpanii, którego głównym elementem była ponadnarodowa mobilność dwóch grup uczniów naszej szkoły w roku szkolnym 2021/2022. Celem przedsięwzięcia jest podniesienie kompetencji kluczowych uczniów w zakresie przedmiotów ścisłych STEM (science, technology, engineering and mathematics).

Uczniowie obu szkół biorą równocześnie udział w projekcie eTwinningowym SW1+SW2=LIFE, którego celem jest pogłębienie wzajemnych relacji oraz ugruntowanie wiedzy merytorycznej. Szkoła przyjmująca zapewniła naszym uczniom możliwość realizacji programu nauczania z przedmiotów ścisłych, uwzględniając realizowany program autorski oraz wykorzystując posiadane laboratoria. W trakcie pobytu w Hiszpanii uczniowie brali także udział w zajęciach pozaformalnych, pozwalających na wzajemne poznanie się, zaprezentowanie materiałów promocyjnych przygotowanych przez naszych uczniów przed wyjazdem oraz poznanie atrakcji miasta i regionu.

Efektem współpracy uczniów obu szkół są wypracowane wspólnie rezultaty w postaci e-booka, wirtualnej wystawy poświęconej ciekawym zagadnieniom projektu, filmu prezentującego przebieg mobilności, licznych prezentacji uczniów, galerii zdjęć oraz rywalizacji prowadzonej poprzez platformę Quizizz (WATER is life quiz oraz Super STEM master quiz) pomiędzy szkołami partnerskimi projektu o wodzie.

Ważnym elementem programu jest przełamywanie stereotypów związanych z płcią i uprzedzeniami oraz wspieranie dziewcząt w wyborze drogi kształcenia związanej z naukami ścisłymi.

STEM, up in the air is a common project between a Private Bilingual Primary School DUAL in Mikołów and IES Bañaderos-Cipriano Acosta in Arucas in Gran Canaria, Spain. Its main element was the transnational mobility and cooperation of two groups of pupils from our school. The aim of this programme was to improve students’ key competencies in STEM (science, technology, engineering, mathematics).

Since September students of both schools have been participating in an eTwinning project SW1+SW2=LIFE, which aims at making relations, solidifying the details of the project and deepening students’ knowledge of the STEM subjects, the water shortage and pollution around the world. During the stay in Gran Canaria, pupils also participated in after school activities which allowed them to get to know each other better, present the promotional materials about our school and hometown prepared before their arrival, and see the attractions of the city and region.

Students of both schools worked on the tangible results of the project, such as an e-book devoted to the most interesting aspects of the programme, an online presentation and a website which will show the process of the project, resources, presentations, films, photos and a link to a friendly rivalry between Polish and Spanish students run by the online platform Quizizz (WATER is life quiz and Super STEM master quiz).

The crucial element of the programme is to overcome stereotypes connected with sexes and biases, as well as support girls in choosing their careers in the aforementioned subjects (STEM).